Навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І ступеня" №10

Вплив підготовленого Монтессорі-середовища на розвиток дитини (роздуми вихователя Монтессорі Валентини КОЗАК)

  В основі методу Монтессорі є виховання, що базується на самостійній діяльності, практичному навчанні та спільних іграх; діти працюють в групах та індивідуально, розвиваючи власний потенціал, а спеціальні дидактичні матеріали призначені для підтримки природнього розвитку малечі в такому добре підготовленому середовищі.

  «Розвиток дитини відбувається завдяки пізнанню навколишнього світу»

М.Монтессорі

Саме тому оточуюче малюка середовище повинне будити його інтерес до пізнання нового.

  «Простір, у якому перебуває дитина, повинен пропонувати їй великий вибір мотивацій, які підштовхують до діяльності і провокують до набуття власного досвіду».

М.Монтессорі

   Підготовлене розвивальне середовище для дитини готується вчителем. На думку М.Монтессорі, педагогу необхідно направляти дитину, не даючи їй відчути свою присутність надто багато, але бути завжди напоготові в разі потреби надати малюку необхідну допомогу.

Учитель Монтессорі демонструє такі основні моделі поведінки у групі:

─ робить дитину центром навчання,

─ заохочує її навчатись, надаючи свободу у підготовленому середовищі,

─ спостерігає за дитиною, вивчає її, щоб підготувати для неї найкращі умови, виявляє чутливі (сензитивні) періоди та може направити недоречну поведінку дитини на виконання значущих і важливих для неї завдань,

─ ретельно готує розвивальне середовище, де самі дидактичні матеріали забезпечують реалізацію усіх життєвих вікових потреб дітей,

─ цінує і поважає кожну дитину та її роботу,

─ вводить нові дидактичні матеріали та вправи лише після систематичних спостережень за кожною дитиною.

Спеціальне підготовлене середовище організовується педагогом Монтессорі за такими принципами:

– свобода вибору дитини,

– структура та порядок,

– зв’язок із реальністю та природою,

– естетика та простота,

– спеціальний дидактичний Монтессорі-матеріал,

– правила групи, що визначають суспільне життя дитячого мікроколективу.

   За сприяння і підтримки педагога розвивальне середовище групи Монтессорі повинне стати для дитини тим місцем, де вона зможе бути вільною, мати можливість крок за кроком самостійно розвиватись без зайвої опіки дорослих і ставати незалежною.

  Формуванню у дитини внутрішнього відчуття порядку допомагає вся структура, згідно якої організовується середовище групи Монтессорі. Це облаштування у групі спеціальних навчальних зон, в кожній з яких знаходиться відповідний розвивальний матеріал:

  – зона практичного життя,

  – зона сенсорики,

  – зона математики,

  – зона Космосу,

  – зона мови,

  – зона самостійної художньої діяльності.

  Зона навичок практичного життя

Тут зібрані дидактичні матеріали та вправи, за допомогою яких дитина навчається доглядати за собою та своїми речами, у цій зоні вона максимально розвиває дрібну моторику рук, тут є все те, що згодом завжди на практиці згодиться їй у повсякденному житті.

  Зона сенсорики

У цій зоні розташовані матеріали, які допоможуть дитині розрізняти характеристики різних предметів: розмір, колір, форма, вага тощо. Також тут діти самостійно працюють над розвитком своїх слуху, зору, смаку, уваги, пам’яті, дрібної моторики рук тощо.

  Зона математики

У цьому куточку класу Монтессорі розташовані матеріали, які знайомлять дітей з поняттям кількості, часу, розвивають їх просторове і логічне мислення,увагу, пам’ять тощо. Саме тут дитина здобуває елементарні математичні знання і навички.

  Зона Космосу

У зоні Космосу дитина знайомиться з навколишнім світом, значенням та роллю людини в ньому.

Зона самостійної художньої діяльності

Тут дитині пропонують для самостійних занять спеціальні дидактичні матеріали для малювання, ліплення, аплікації, шиття, виколювання шилом тощо.

 У класичній Монтессорі-групі вплив дорослого на дитину і її вибір зведений до мінімуму. Справжній Монтессорі-вчитель – це спостерігач і наставник, він поважає у своєму вихованцеві особистість.

Кожен педагог Монтессорі завжди має можливість проявити свою креативність та індивідуальність у підготовці розвивального середовища групи. У світі не існує жодного класу, жодної групи, жодної школи Монтессорі, які були б абсолютно схожі одна на одну. І це прекрасно! Головне, щоб кожна дитина, яка потрапляє в таке спеціально підготовлене педагогом середовище, вільно росла і розвивалась, серцем щиро відчувала справжню атмосферу Монтессорі-групи, її дух та глибоку філософію свободи та розвитку.