Навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І ступеня" №10

Картотека дидактичних ігор – помічниця вихователя

У своїй роботі вихователі часто відчувають необхідність систематизувати ті чи інші засоби взаємодії з своїми вихованцями. Зокрема це стосується дидактичних ігор, які щоденно використовує педагог у своїй роботі. Частина ігор (настільно-друковані) придбані у магазині чи виготовлені власноруч самим вихователем розміщуються  на полиці шафи і нагадують про себе вихователю: «Завтра візьми мене на заняття з природи. Я тобі стану у пригоді для закріплення вивченого». Але не менш цікавими та важливими у навчально-виховному процесі є словесні дидактичні ігри. Як вдало використати в освітньому процесі ту чи іншу дидактичну гру? Як пам’ятати про  існування не тільки настільно-друкованих ігор, а й про словесні ігри та про ігри з предметами?  А для цього у нагоді вихователю стане КАРТОТЕКА ДИДАКТИЧНИХ ІГОР.

Згідно Примірної інструкції з діловодства у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.10.2012 № 1059 до складу обов’язкової документації вихователів дошкільних навчальних закладів ввійшла картотека дидактичних ігор та методичних розробок (конспектів різних видів роботи з дітьми).

Давайте детальніше розберемося, що ж таке КАРТОТЕКА і чим вона відрізняється від КАТАЛОГА

КАРТОТЕКА (від давньо-грецьких слів «лист» та «місце зберігання») — упорядковане зібрання даних на паперових картках малого формату. Тобто це система карток з обліковою, довідковою та іншою інформацією. Також — це скринька чи шафа для зберігання карток. У скринці (шафі) картки можна систематизувати як за алфавітом, так і за темою чи періодичністю

КАТАЛОГ – це  список, перелік за яким-небудь напрямком (як правило за алфавітом чи темою).

Як бачимо, поняття дуже схожі. Проте є суттєва різниця:  каталог вказує нам лише про наявність чого – небудь та місце його зберігання у певному просторі, а   картотека містить більш повну та глибшу інформацію. У картку внесено  конкретні дані про когось або про щось (людину , гру, іграшку, книгу , журнал, газету, статтю).  Представлена інформація в картці відзначається новизною, актуальністю, конкретністю, способом виконання тощо.  Отож не плутайте картотеку з каталогом.

Тож давайте детально поговоримо про картотеку дидактичних ігор

 

Доцільність створення картотеки ігор:

  1. Цілеспрямована підготовка вихователя до змістовної діяльності з вихованцями протягом «проживання» ними інтегрованого тематичного блоку.
  2. Здійснення індивідуальної роботи з дітьми із певних розділів;
  3. Допомога вихователю при складанні календарного плану та підготовці до наступного робочого дня з дітьми.
  4. Створення системи дидактичних ігор, які використовуються вихователем під час освітнього процесу на занятті та у повсякденному житті.
  5. Упорядкування дидактичних ігор за змістом (розвиток мовлення, математика, природа тощо); за активністю дітей (словесних, настільно-друкованих, з використанням іграшок та предметів); за наявністю ігрового матеріалу.
  6. Визначення «прогалин» у використанні дидактичних ігор із певних ліній Базового компоненту чи розділу Програми за якою ви працюєте.
  7. Забезпечення системності у плануванні та здійсненні ігрової діяльності .

kartoteka

Як створити картотеку

 

Покроковий механізм створення картотеки дидактичних ігор

  1. Створити картки з дидактичними іграми. Для естетичного вигляду картки повинні бути однакового розміру.
  2. Визначитись з системою зберігання карток у картотеці ( за темами, за змістом, за алфавітом чи за лініями Базового компоненту). Досвід вихователів показав, що найефективніше створювати за змістом (розвиток мовлення, математика, народознавство тощо).
  3. Для зручного користування картку можна наклеїти на картон чи заламінувати. А ще зручно було б згрупувати певні ігри за допомогою кольорового картону, наклеївши картки з описом гри на картон відповідного кольору.
  4. Виготовити розділювачі певного кольору, які чітко розділятимуть одні ігри від інших.
  5. Розмістити картки та розділювачі у відповідну скриньку (папку).
  6. Оформити скриньку (папку) з картками відповідним підписом «Картотека дидактичних ігор». Вихователі:_______
  7. Користуємося щодня та поповнюємо постійно.

 

Створюємо картку з дидактичною грою для картотеки

Орієнтовна структура картки :

  1. Назва гри.
  2. Вікова група .
  3. Мета гри.
  4. Обладнання ( якщо цього вимагає гра)
  5. Хід гри

Якщо ви володієте оргтехнікою, можете оздобити картки веселим естетичним фоном чи картинкою

детсад-28

За таким же принципом вихователь може створити й інші картотеки:

-Картотеку спостережень /прогулянок (картку зручно взяти з собою на прогулянку).

-Картотеку рухливих ігор (картку зручно взяти з собою на прогулянку та скористатися нею під час розучування нової гри).

-Картотеку потішок.

-Картотеку експериментів.

– Картотеку  сюжетно-рольових ігор.

картотека-СРГ-детсад-молодший

Створення картотеки вимагає часу, проте потім ви його зекономите, готуючись до наступного робочого дня.

Вихователь-методист М. ЗОЛОТАРЬОВА

 

В публікації використані  зображення  з сайтів:

http://anelok.in.ua/holovna/holovna-storinka

http://shop.mcfr.com.ua/ua/catalog/osvita/metodichna_skarbnichka_vihovatelya/#desc