Навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І ступеня" №10

Малі форми активного відпочинку (консультує інструктор з фізкультури Людмила ГУЛЬЧУК)

Кожному педагогу відомо, що в дитини є певні межі працездатності і що менший малюк, то швидше вона знижується. Дошкільнята особливо швидко втомлюються. Важливо запобігти виникненню втоми, своєчасно виявити перші її ознаки і якомога швидше їх зняти. У цьому педагогам стануть у пригоді малі форми активного відпочинку.

До системи оздоровчих профілактичних заходів входить обов’язкове проведення фізкультурної паузи (динамічної перерви) між заняттями, на яких переважає розумове навантаження (розвиток мови, грамота, математика) або ручна праця (малювання, ліплення, аплікація та ін.). Винятком є той випадок, коли наступним заняттям є фізкультура або музика. Діти дошкільного віку потребують частої зміни діяльності. Виданий педагог К.Д. Ушинський підкреслював, що дитина вимагає діяльності безперестанку і стомлюється не внаслідок діяльності, а внаслідок її одноманітності та однобічності. Тому фізкультурні паузи є ефективним засобом підвищення працездатності і зниження втоми у дітей протягом навчального процесу.
Зміст фізкультурних пауз становлять ігри середньої рухливості або хороводні, танцювальні рухи під музику, комплекс вправ ритмічної гімнастики або загальнорозвиваючих вправ (5-6), які вже знайомі дітям.
У теплу погоду фізкультурні паузи проводяться переважно на свіжому повітрі. До них входять вправи у прокачуванні, киданні та ловленні м’яча одне одному, вправи з малим м’ячем, ходьба по колоді, стрибки в глибину, через скакалку та ін. Для цього слід виносити на майданчик великі та малі м’ячі, скакалки, обручі та інший інвентар.
У старших групах спосіб проведення фізкультурних пауз може мати комбінований характер і складатися із комплексу загальнорозвиваючих вправ та рухливих ігор, які вже знайомі дітям. Спочатку виконується 5-6 вправ, а потім проводиться рухлива гра (одне-два повторення). Дуже важлива роль у збереженні високої працездатності протягом заняття належить фізкультхвилинкам. Фізкультхвилинками прийнято називати проведення вправ у групі під час заняття. Мета проведення фізкультурної хвилинки – підвищити або утримати розумову працездатність дітей на заняттях, забезпечити короткочасний активний відпочинок для дітей під час занять, коли значне навантаження отримують органи зору і слуху; м’язи тулуба, особливо спини , що знаходяться в статичному стані. Вправи потрібно складати так, щоб при їх виконанні були охоплені різні групи м’язів. Фізкультхвилинка необхідна для збереження здоров’я дошкільнят, для того, щоб підняти їм настрій, посилити крово- і лімфообмін застійних ділянок в організмі дитини, зняти статичну напругу.
Існують різні форми проведення фізкультхвилинок:
•рухлива гра;
• імітація трудових дій;

• проголошення скоромовок, що супроводжується діями;

• фізкультхвилинки у формі психофізичної гімнастики, коли діти мімікою, жестами і рухами зображують різних тварин.
Фізкультурні хвилинки необхідно проводити на кожному занятті.  Як короткочасні фізичні вправи вони традиційно проводяться в процесі занять, що вимагають інтелектуального напруження, і призначені для профілактики втоми, викликаного інтенсивними інтелектуальними навантаженнями. Фізкультхвилинки  можуть виконувати релаксаційну, комунікативну, розважальну, виховну функції. Таким чином, для збереження здоров’я дітей при проведенні заняття необхідно використання педагогом елементарної діагностики стомлюваності малечі на занятті та застосування способів зниження втоми, основним з яких є проведення фізкультхвилинок.
Фізкультхвилинки ефективні для зняття розумової втоми і статичної напруги. Фізкультхвилинки є ефективним засобом підвищення уваги та активності дітей та поліпшення засвоєння ними навчального матеріалу. Ефективність проведення фізкультхвилинок полягає в тому, що після неї діти стають більш активними, їхня увага активізується, з’являється зацікавленість у подальшому засвоєнні знань.  Для того щоб фізкультхвилинка давала універсальний профілактичний ефект, вона повинна включати вправи на активізацію скелетних м’язів (нахили тулуба, обертання головою), м’язів нижніх кінцівок (присідання, тильні і підошовні згинання стоп); останні важливі для запобігання застійних реакцій кровообігу в нижніх кінцівках і органах малого тазу. Не слід забувати і про вправи для поліпшення мозкового кровообігу. Для профілактики перевтоми очей і розвитку короткозорості рекомендуються вправи, спрямовані на зміцнення очних м’язів. Для підвищення ефективності фізкультурних хвилинок доцільно використовувати музичний супровід.

Загартувальні процедури спрямовані на підвищення опірності організму дітей, розвитку у них здатності швидко й без шкоди для здоров’я пристосовуватися до змінних умов навколишнього середовища. Застосовуються два види загартувальних заходів: повсякденні та спеціальні. До повсякденних належать: відповідний температурний режим і провітрювання приміщень, прогулянки на свіжому повітрі за різних погодних умов, використання прохолодної води для миття рук, обличчя, полоскання рота після прийому їжі тощо.

Спеціальні загартувальні процедури – це повітряні й сонячні ванни, різноманітні спеціально організовані водні процедури (наприклад: обливання ніг, тіла, купання у басейнах), сон при відкритих фрамугах, на свіжому повітрі. За наявності умов проводяться й інші спеціальні загартувальні процедури: ходьба босоніж по росяній траві, глині, камінцях, вологому піску, змочених у розчинах морської солі килимках.

Спеціальні лікувально-профілактичні процедури: фітотерапія (вживання фіточаїв, овочів, що містять фітонциди, фруктів, промивання носа і полоскання горла відварами і настоями лікарських трав, розчинами морської солі), ароматерапія, масаж.

Усі загартувальні та спеціальні лікувально-профілактичні процедури включаються до системи оздоровлення за призначенням лікаря та згодою батьків з урахуванням індивідуальних показників стану здоров’я і самопочуття дітей.