Навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І ступеня" №10

Музичне виховання у педагогічній системі Марії МОНТЕССОРІ

Як допомогти дошкільникам пізнати світ звуків за допомогою розвивальних занять Марії Монтессорі?

Метод музичного виховання Марії Монтессорі якісно відрізняється від традиційного і фактично є самонавчанням дітей музики. Особлива його цінність у тому, що його можна використовувати на музичних заняттях у будь-якому навчальному закладі, а не лише у Монтессорі-садках чи Монтессорі-школах. Марія Монтессорі вважала, що музичне виховання має бути ретельним та методичним і не повинне обмежуватися розвитком музичного слуху та ритму, пасивним слуханням, співом або навчанням гри на інструменті. Тож, на її думку, необхідно створювати умови, за яких діти у дитячому садку мали б змогу створювати музику в процесі індивідуального та колективного музикування. Адже потреба у творчості міститься у самій природі дітей, у їхньому прагненні імпровізувати.

Метод музичного виховання Марії Монтессорі має такі складові:

-«уроки тиші»,

-розвиток відчуття ритму,

-розвиток слуху  за допомогою дидактичних сенсорних Монтессорі-матеріалів,

-створення музики і гра на музичних інструментах,

-вокальний розвиток,

-вивчення нотної грамоти.

«Уроки тиші» Марії Монтессорі

Педагог стверджувала, що сприйняття кожною окремою дитиною світу звуків відбувається завдяки порівнянню шумів, що створюються будь-яким рухом, із тишею спокою. На думку Марії Монтессорі, так потрібно виховувати і сприйняття музики. Вправи, що тренують здібність до таких порівнянь, сприяють формуванню у дітей слухової уваги та інтуїції.

Розвиток відчуття ритму

Перебування дітей у ритмічному стані означає концентрацію їхньої уваги на власних рухах, при якій зовнішні дії узгоджуються з внутрішніми імпульсами. На думку Марії Монтессорі, діти 2–5 років переживають сенситивний період прагнення до впорядкованості, постійного ритму життя, оскільки це: заспокоює дітей нормалізує їхній психічний стан підтримує пізнавальні здібності. Тому педагог на заняттях має створити для дітей «ритмізоване» середовище з визначеним розпорядком, гармонійним звуковим фоном тощо. Загальна ритмізація життя кожної дитини і її оточення активізує розвиток у неї відчуття ритму в широкому сенсі — гармонійності у відчутті власного тіла, злагодженості й свідомості у рухах. Спеціальні вправи сприяють розвитку координації рухів і відчуття рівноваги, що, у свою чергу, безпосередньо впливає на формування у дітей відчуття музичного ритму.

Розвиток слуху за допомогою дидактичних сенсорних Монтессорі­-матеріалів

До дидактичних сенсорних Монтессорі-матеріалів, які розвивають у дітей слух, насамперед належать шумові циліндри і дзвіночки.

Шумові циліндри

Шумові циліндри — це дві дерев’яні коробки, одна з яких має червону кришку, інша — синю. Кожна коробка містить шість циліндрів із кришками відповідного кольору (синього або червоного), що по-різному шумлять при струшуванні (діапазон шуму — від дуже тихого до доволі гучного). У кожного циліндра є пара в іншій коробці — циліндр із кришкою іншого кольору, що має аналогічний шумовий тон. На денцях циліндрів нанесені мітки, і парні циліндри з аналогічним шумовим тоном помічені однаково. Музичний керівник може заохотити дітей до індивідуальної роботи з циліндрами, продемонструвавши спосіб такої роботи власним прикладом. Дитина виймає циліндр із коробки із синьою кришкою, струшує його, порівнює звучання. Для того, щоб відшукати пару з аналогічним шумовим тоном до того циліндра, що й у педагога, вона діставатиме циліндри один за одним доти, доки не знайде потрібний.  З шумовими циліндрами можна проводити і групові ігри, наприклад гру «Знайди собі пару». Діти стоять у колі. Педагог роздає кожній дитині по шумовому циліндру, заздалегідь перевіривши, щоб у кожного з них була пара. Діти по черзі підносять до вуха свій шумовий циліндр, струшують його і уважно слухають тон. Потім ходять по колу і вслухаються, як шумлять циліндри в інших, порівнюючи звучання їхніх шумових циліндрів із власним. У такий спосіб кожна дитина відшукує свою пару. Гра закінчується, коли усі пари циліндрів знайдені.

Дзвіночки

Окрім шумових циліндрів, традиційні Монтессорі-матеріали мають ще й два набори дзвіночків. Кожен з наборів містить такі предмети: 13 дзвіночків (хроматичний звукоряд у діапазоні від ноти «до» першої октави до ноти «до» другої октави); дошка з підставками для дзвіночків (чорними та білими у першому наборі, коричневими — у другому); дерев’яна паличка; глушник на довгій ручці. Дзвіночки першого набору мають чорні та білі підставки, які виглядають як клавіші фортепіано. Дзвіночки другого набору за звучанням аналогічні дзвіночкам першого набору, але всі їхні підставки коричневі. На початковому етапі ознайомлення дітей із дзвіночками корисними будуть вправи з двома наборами одночасно. Мета таких вправ — знайти пару дзвіночків, що мають один і той самий тон (по аналогії з шумовими циліндрами). Дзвіночки з першого набору мають бути розставлені відповідно до хроматичного звукоряду (від ноти «до» першої октави до ноти «до» другої октави), а з другого набору — довільно. Обрана дитина вдаряє паличкою перший дзвіночок з першого набору, а потім у другому наборі намагається відшукати той самий звук. Більш складними є вправи з одним набором. Дзвіночки одного з наборів перемішані. Діти по черзі вдаряють кожен із дзвіночків, вслухаються в їхнє звучання і намагаються побудувати звукоряд. Вправи із дзвіночками не лише сприяють розвитку звуковисотного слуху, а й активізують координацію слуху з голосом, адже видобуваючи звук із дзвіночка і дослухаючись до нього, діти мимоволі намагаються повторити його голосом. Окрім того, вправи із дзвіночками дають дітям змогу імпровізувати, створювати власні мелодії, а також є чудовою підготовкою до вивчення нотної грамоти.

Створення музики і гра на музичних інструментах

На думку Марії Монтессорі, в житті кожної дитини мають бути присутні три види слухового сприйняття: пасивне, коли вона слухає звучання інструмента, але зайнята іншим частково активне, коли дитина, слухаючи музику, віддається власним думкам і переживає момент натхнення активне, коли вона грає на інструменті або звертається із проханням до дорослих відтворити певну музику. Тому важливими для розвитку слухового сприйняття Марія Монтессорі вважала гру на музичних інструментах (дзвіночках, металофонах, ксилофонах, різноманітній перкусії) та музичну імпровізацію.

Вокальний розвиток

Вокальний розвиток дітей відбувається в процесі співу дитячих пісень та гам. Так, зокрема, до співу гам дітей спонукають вправи із дзвіночками. Адже спочатку діти співають гаму під власний акомпанемент дзвіночків. Проте поступово кількість варіантів співу гам збільшується. Наприклад, це може бути спів гам із динамічними відтінками (піано, форте), у різних темпах, у різному ансамблевому складі — дуетом, терцетом, а також хором.

Вивчення нотної грамоти

Для вивчення нотної грамоти в асортимент Монтессорі-матеріалів входять:

-дошка з нотним станом із заглибленнями для накладення нотних знаків,

-ящик з нотними знаками (кружальця-ноти, скрипковий та басовий ключі, знаки бемоль та діез),

-дошка з нотним станом, але без заглиблень.

Уявлення про нотний стан діти отримують за допомогою дерев’яної дошки, що пофарбована у світло-зелений колір. Дошка розлінована, на кожній лінії і на кожному проміжку між лініями є невеликі круглі заглиблення, в які можна вкласти нотні кружальця (діапазон відповідає звукоряду у наборі дзвіночків). Усередині кожного заглиблення написана цифра від 1 до 7. На нотних кружальцях із внутрішнього боку написані ті самі цифри, що й на відповідних заглибленнях у дошці, а із зовнішнього боку — назви нот (1 — «до», 2 — «ре» тощо). Завдяки цьому діти при розташуванні нот на нотному стані можуть зробити усе без помилок і одразу перевірити себе. Коли діти засвоять розташування нот, для вправ можна використати аналогічну дошку, але без заглиблень і цифр, а також нотні кружальця, де з одного боку написано лише назву ноти (без цифри).

За матеріалами Катерини Завалко, доктора педагогічних наук, ж. «Музичний керівник»

Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1580-muzichne-vihovannya-u-pedagogchny-sistem-mar-montessor