Навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І ступеня" №10

Тварини в українському фольклорі

Вихователь Н. ШИНКАРУК

Мета: продовжувати знайомити дітей з малими фольклорними жанрами. Вчити вмінню уважно слухати, розуміти та емоційно сприймати загадки, потішки, пісеньки, забавлянки ; розширити і поглибити знання дітей про зовнішній вигляд та повадки тварин, які найчастіше зустрічаються в українському фольклорі (кіт, зайчик, півень, качка); розвивати пізнавальний інтерес, увагу, пам’ять, мислення, уяву, позитивні емоції у дітей; виховувати позитивне ставлення до тварин, любов до усної народної творчості.

 

Обладнання: іграшкові тварини, заховані у «торбинку загадок» : 2 котики, зайчик качка, каченята ; дидактична картина «Півень»; картинки із зображенням їжі для тварин ( морквина, зернята, сметана, травичка тощо).

Хід заняття:

     Починаю заняття з короткої бесіди з дітьми на тему: «Де можуть жити тварини?». Підсумовуючи відповіді дітей, прошу назвати відомих їм тварин,що живуть у лісі, у селі у господарстві людей, можуть жити у нас дома, у зоопарку тощо.

– А знаєте, де ще можуть жити тварини? Хочете я розповім вам про це казочку? «Давним-давно жили собі на світі різні тварини. Вони дуже любили гратися і одного разу гралися в хованки. А щоб їх важче було знайти, ховалися вони у загадках. Почали люди (і дорослі, і діти) шукати тварин. І знайти їх міг тільки той, хто загадку відгадував. Це було гак цікаво, що тварини вирішили залишитися жити у своїх загадках. Вони і зараз там живуть».

Ось тут у мене ціла торбина загадок. Хочете дізнатися, хто тут живе?

Загадую дітям дві загадки про кота та кішку: «Пухнастий клубочок під столом муркоче» (Кіт);

Як ступа, ніхто не чує,

Тихо крадучись полює:

 і маленькі сірі мишки

утікають геть від … (Кішки).

Після того, як діти відгадають обидві загадки, дістаю з торбинки два іграшкових котики.

– Молодці, діти, правильно відгадали загадки. Погляньте на маленького котика та кицю, вони точно такі ж, як у загадках. А ви знаєте, що ці котики не тільки у загадках живуть. Вони ще й у потішечці поселилися. Розкажи нам Андрійку, в якій потішечці вони поселилися?

Пішла киця по водицю та й упала у криницю.

Пішов котик рятувати, за вушечко витягати.

Витяг кицю за вухо, і положив, де сухо…

– Ой, молодець котик, допоміг киці, врятував її. Давайте пригостимо котиків. Що вони полюбляють їсти? (вислухавши відповіді дітей, узагальнюю їх. Одному з дітей пропоную вибрати відповідні картинки та «пригостити» котиків).

– У нашій торбинці ще хтось ховається. Слухайте наступну загадку. А цю загадку хто відгадає:

«Влітку сіренький, взимку біленький, довгі вуха має. швидко в лісі стрибає» (Зайчик).

– Молодці, відгадали, дійсно, це зайчик, бачите, які у нього вуха довгі. І стрибати він вміє по лісу. А ще він вміє пісеньки про себе виспівувати. Давайте послухаємо.

 ( дитина співає пісеньку)

«Сидить зайчик під липкою, сіє муку калиткою.

Ведмідь каже: «На хліб? На хліб?»

Зайчик вушками тріп та тріп»

Пропоную порухатись під іншу народну пісеньку (фізкультхвилинка) – рухи довільні або імітаційні.

(Співає вихователь)

«Ой на горі жито, сидить зайчик.

Він ніжками чеберяє.

Якби такі ніжки мала,

То я б ними чеберяла,

Як той зайчик». /2 рази

– Зайчик пострибав у ліс, а ми давайте відгадаємо ще одну загадку:

Хто живе у дворі І співає на зорі.

Мас шпори й гребінець?  (Півень)

– Дивно, діти, у торбинці у нас немає півника. Куди ж він подівся? Подивіться уважно навколо ,може, побачите, де він заховався ? (картина «Півень» попередньо вивішена в групі, але дещо в стороні від місця, де сидять діти. Після того, як діти помічають картину, вихователь пропонує підійти до неї).

Розгляд картини дітьми.  Коротка розповідь вихователя: «Погляньте, який гарний півень у нас. На голівці червоний гребінець та борідка, а на лапках – шпори, зовсім як у загадці. Півник живе у сільському дворі разом з курочками та курчатками. Він вміє дуже гарно співати і співає кожного ранку».

Хто пам’ятає його пісеньку? (пропоную дітям поспівати півникову пісеньку)  Погляньте, який у нього гарний хвіст та крила. Яке яскраве в нього пір’я! Якого кольору пір’я на крилах? А на хвості? Які у нього лапки? Очі? Дзьобик? Що любить їсти півник? Де він знаходить собі їжу? Як ви гадаєте, міг би півник жити в лісі? Чому? Давайте й півника пригостимо.  Що полюбляє їсти півник?

Ось послухайте про півника маленького віршика:

«Стоїть півник на току

 у червонім чобітку,

 Будем півника просити:

« Ходи жито молотити».

Залишилась у торбинці лише одна загадка.

«Плавала, купалася, сухенькою зосталася» (Качка).

Так,  це качка, але вона тут не сама. Хто це з нею?

«Качка йде,  каченят веде

 На нопасочку, на порясочку.

На холодну водицю,

на зелену травицю».

Качка привела до нас своїх діток, маленьких жовтеньких каченяток. Вони дуже веселі, люблять гратися: бігати та плавати у водичці, так як у цій пісеньці – забавляночці:

«Ой на ставу пливе м’ята.

На тій м’яті каченята.

Одно друге доганяє,

 Кожне собі пару має».

– Давайте й ми пограємося з каченятами. Будемо бігати по килимку, а коли качка покличе своїх діток, скаже : «Каченята до мене!», треба швиденько знайти собі пару (взяти когось з дітей за руку) та бігти до мене.