КМУ постановою від 12.07.2017 № 545 затвердив Положення про інклюзивно-ресурсний центр.
На що спрямована діяльність нової установи в інклюзії?
У преамбулі постанови органам місцевого самоврядування та місцевим органам виконавчої влади Кабмін рекомендує протягом двох місяців:
- утворити інклюзивно-ресурсні центри
- реорганізувати психолого-медико-педагогічні консультації в ресурсні центри з підтримки інклюзивної освіти. Постанова набрала чинності 26.07.2017.
Інклюзивно-ресурсні центри утворюють, щоб забезпечити права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2-х до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти.
Задля цього ІРЦ має:
- проводити комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини
- надавати психолого-педагогічну допомогу
- забезпечувати системне кваліфіковане супроводження. Така діяльність центру не розповсюджується на:
- вихованців ДНЗ компенсуючого типу
- учнів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів). Принципи діяльності інклюзивно-ресурсних центрів:
- повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей
- дотримання найкращих інтересів дитини
- недопущення дискримінації та порушення прав дитини
- конфіденційність доступність освітніх послуг з раннього віку
- міжвідомча співпраця.
Основні завдання ІРЦ:
- проведення комплексної оцінки задля визначення особливих освітніх потреб дитини, зокрема й коефіцієнта її інтелекту IQ
- розроблення рекомендацій щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги
- надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які: – навчаються у ДНЗ та ЗНЗ – не відвідують навчальні заклади – здобувають повну загальну середню освіту у професійно-технічних навчальних закладах
- ведення реєстрів: – дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в центрі – навчальних закладів, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту та громадських об’єднань – фахівців, які надають психолого-педагогічну допомогу дітям з особливими освітніми потребами
- надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів з питань організації інклюзивного навчання
- надання методичної допомоги педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, батькам (одному з батьків) або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації надання психолого-педагогічної допомоги таким дітям
- взаємодія з педагогічними працівниками дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів щодо виконання рекомендацій, зазначених у висновку центру, проведення оцінки розвитку дитини з особливими освітніми потребами надання консультацій батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами стосовно мережі дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів для здобуття повної загальної середньої освіти, наявних освітніх, медичних, соціальних ресурсів для надання допомоги таким дітям
- надання консультативно-психологічної допомоги батькам (одному з батьків) або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей
- провадження інформаційно-просвітницької діяльності (конференції, семінари, засідання за круглим столом, тренінги, майстер-класи з питань організації надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами)
- взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, навчальними закладами, закладами охорони здоров’я, закладами соціального захисту, службами у справах дітей, громадськими об’єднаннями щодо виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, починаючи з раннього віку
- підготовка звітної інформації про результати діяльності центру.
Утворення інклюзивно-ресурсного центру
ІРЦ:
- є юридичною особою
- має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, бланк зі своїм найменуванням. ІРЦ утворюють з розрахунку один центр не більш як:
- на 7 тис. дітей, які проживають на території ОТГ (району)
- на 12 тис. дітей, які проживають у місті (районі міста). Засновниками можуть бути:
- представницькі органи місцевого самоврядування ОТГ
- районні, міські, районні у містах ради. Засновник розробляє та затверджує установчі документи центру відповідно до
- вимог законодавства
- цього Положення. У діяльності ІЦР підпорядкований:
- органам управління освітою і МОН
- засновникові — у частині провадження фінансово-господарської діяльності. Центри повинні мати приміщення, пристосовані для дітей з особливими освітніми потребами. У приміщеннях облаштовують: приймальні кімнати для: – вчителя-логопеда та інших фахівців – надання індивідуальної психолого-педагогічної допомоги – проведення групових психолого-педагогічних занять – занять з лікувальної фізкультури – проведення спільних засідань фахівців центру кабінет директора центру технічні приміщення тощо. Ділова документація центру Для організації та обліку роботи фахівці центру ведуть документацію в електронному вигляді, зокрема:
- річний план роботи центру
- річний план роботи фахівців центру
- щотижневі графіки роботи центру та його фахівців
- звіти фахівців центру про результати надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами
- журнал обліку заяв
- журнал обліку висновків про комплексну оцінку
- журнал обліку консультацій
- особові справи дітей, які пройшли комплексну оцінку.
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1393-pro-nklyuzivno-resursniy-tsentr