Навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І ступеня" №10

Як навчити геометрії дошкільників та які методи слід застосовати, аби навчання було ефективним (консультує вихователь Раїса КАЧНОВА)

Консультація для вихователів

Ознайомлення дітей дошкільного віку з геометрією- необхідна частина формування в них сенсорно-пізнавальної компетентності.

Уявлення про геометрію слід формувати систематично, інтегруючи роботу з геометричними формами в різні види діяльності: спостереження, ігрова діяльність, заняття з малювання, ліплення, аплікація тощо. Застосування в роботі з дітьми широко спектру різноманітних завдань, вправ, ігор сприяє формуванню у них пошукових навичок, асоціативних уявлень.

Навколишній світ складається з різноманітних предметів та об’єктів зовні подібних до геометричних форм. Задача дорослих- навчити дітей помічати геометрію навколо себе, сформувати у них систему уявлень про форму навколишніх предметів.

Набуваючи вміння порівнювати, аналізувати, робити припущення, проводити асоціації діти вчаться бачити геометрію в різноманітті предметів та об’єктів оточуючого середовища: стовбур дерева- циліндр, ялинка-конус, м’яч-куля…

Діти опановують вміння  робити висновки, формулювати та обгрунтовувати свою думку.

Дошкільники сприймають форму на чуттєвій основі. Тому поєднання словесних, наочних та практичних методів дасть змогу зробити навчання більш ефективним.

Практичні методи сприяють формуванню у дітей сенсорно-моторних навичок, активізують рухову діяльність руки дитини. Різноманіття предметно-маніпулятивних дій мотивує дітей до пізнання геометрії.

Доцільно запропонувати наступні практичні дії:

  • обведення геометричних фігур пальцями, олівцем із відкритими або заплющеними очима;
  • малювання та домальовування деталей олівцями, крейдою, паличками на піску;
  • креслення зображень предметів;
  • аплікація, ліплення ;
  • конструювання, будування архітектурних форм;
  • групування предметів;
  • штрихування;
  • робота з трафаретною лінійкою;
  • трансформація фігур за допомогою лічильних паличок.

Зорове сприймання забезпечує перехід від відчуття видимого світу до його усвідомлення. До візуальних методів належать такі, як –от: показ, розглядання, обстеження, демонстрація, спостереження, розгляд картин, таблиць, моделей тощо.

Словесні методи дають можливість зробити навчальний процес цікавим та захопливим. Зацікавити малят процесом, створити емоційну атмосферу допоможуть казки, загадки, неймовірні історії про світ геометрії. Ліпшому засвоєнню геометричних знань сприяють, також, словесні дидактичні ігри, словесні геометричні диктанти.

    Для більш ефективного засвоєння дітьми знань з геометрії доцільно використовувати інноваційні методи та прийоми, знаходити оригінальні, творчі рішення.

Зокрема, для швидкого запам’ятовування назв геометричних форм, можна застосувати метод багато разового повторення слів з однаковими звукосполученнями  з опорою на наочний матеріал: коник-конус, цирк-циліндр, ква(жабка)-квадрат…

Освоїти основи геометрії в незвичайній ігровій формі допоможе цікава подорож по казкових світах ігор Воскобовича.

Саме такі ігри Воскобовича як, «Ігровий квадрат», «Геоконт» є найкращими помічниками в реалізації навчальних завдань з геометрії. Для дітей вони є своєрідним творчо-інтелектуальним трампліном в пізнавальний світ геометрії.

Зацікавити малят геометрією допоможуть фрактали- математичні візерунки, нескінченно подібні геометричні фігури, складенні із схожих на них частин, кожна з яких повторює фігуру або схожа на неї. Ознайомлення з фракталами цілком доступно для старших дошкільнят. Фрактали бувають як площинні, так і об’ємні. Саме за допомогою фракталів можна показати дітям зв’язок математики з мистецтвом, природою, технікою.

Діти вчаться бачити фрактали в складних візерунках, розглядаючи ілюстрації в книжках, журналах, рекламних листах тощо. Фрактали нагадують фантастичні картини. Це справжнє мистецтво!

Таємничий світ природи приховує від нас безліч цікавого. Діти, проявляючи креативність, дуже швидко набувають вміння знаходити фрактали навколо себе  (сніжинки, крони дерев, листя рослин, шишки, квіти…).

Фрактали знаходять дедалі ширше застосування у техніці. Неймовірно безмежний фантастичний світ, створений за допомогою комп’ютерних програм, надає дітям можливість поринути у віртуальний світ для пошуку фракталів.

Діти, також, можуть бути творцями фракталів. Вони з захопленням малюють складні візерунки, створюють фрактами за допомогою геометричних фігур під час аплікацій. Малята знаходять дивовижне у звичайному, малюючи кольоровими фарбами на воді. Дивовижне перетворення візерунків методом трансформації відкриває перед дітьми багатогранний світ геометрії. Також, фрактали можна створити з кольорового піску, камінчиків, шишок, жолудів, каштанів… Витинанки, сніжинки – теж фрактали!

Фантазуючи, діти складають  цікаві розповіді про мандри в глибину фракталів. Саме досліджуючи фрактали діти бачать незвичайну гармонію в математиці.

Процес навчання приноситиме дошкільникам тільки радість, якщо його зробити легким та цікавим. Тож придумуйте, фантазуйте, подорожуйте разом з дітьми по лабіринтах геометрії. Зробимо разом математику цікавою!

Консультацію надала вихователь Раїса КАЧНОВА