Вараський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №10 Вараської міської ради

Концепція НВК №10 на 2012-2017 р.р.

Обговорено і схвалено                                                                                                       „ПОГОДЖУЮ”

педагогічним колективом                                                                        Начальник управління освіти

дошкільного закладу-школи №10                                                                        виконавчого комітету

на педагогічній раді                                                                                    Кузнецовської міської ради

(протокол №  01  від 12.12.2012 р.)                                                                         _______   А.ГОНЧАР

Голова педагогічної ради                                                                                               03.12.2012 року

дошкільного закладу-школи №10

______     А.САКОВЕЦЬ

 

Обговорено і схвалено

на  засіданні ради

дошкільного закладу-школи №10

(протокол № 01  від  29.11.2012 р.)

Голова  ради

дошкільного закладу-школи №10

_________ І.ЖУК

 

КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ

 навчально-виховного комплексу

„дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І ступеня ” № 10

Кузнецовської міської ради

Рівненської області

на 2012-2017 роки

Перехід від дошкільного до молодшого шкільного віку відомий у психології як  кризовий. Вслід за Виготським, ми вважаємо кризові періоди в дитячому розвитку необхідними  етапами, зумовленими „не наявністю чи відсутністю будь-яких специфічних зовнішніх умов, а внутрішньою логікою самого процесу розвитку”. Кризові періоди у розвитку дитини пов’язані зі зміною провідного типу діяльності. Перехід від дошкільного до молодшого шкільного віку –  це перехід від гри до навчальної діяльності.

До школи життя дитини, її поведінка визначається імітацією нею поведінки  навколишніх. Як відомо, в ранньому віці малюк  виокремлює загальні характеристики речей, знарядь, а в дошкільний період – людські стосунки. Цей процес реалізується за допомогою наслідування дій дорослих. Поряд з наслідуванням у дошкільному віці велике значення має виконання конкретних вказівок дорослих. Об’єктивно такі вказівки обумовлені загальними нормами і правилами, проте, як показує практика, дитиною вони сприймаються як конкретні, ситуативні.

На межі дошкільного і молодшого шкільного віку вся логіка попереднього  розвитку, головним чином розвитку гри,  спонукає дитину до довільного використання нею своїх можливостей. Володіння  довільною поведінкою як у фокусі  відображає  нові можливості  дитини . „Я сам ”, „Я можу ”, „Я вмію”- ось провідні характеристики цього віку.

Новий рівень регуляції, опосередкованість поведінки усталеним правилам і нормам  необхідні для вступу дитини у новий етап її  життя – шкільний. У шкільному навчанні нормативні способи дій подаються у формі правил – словесних приписів, інструкцій. Цей зовнішній, відкритий для дитини бік шкільного життя стає для неї на якийсь час єдиним і найбільш бажаним заохоченням. У вчителів перших класів, як правило, не буває проблем з дисципліною. Дитина охоче приймає всі вимоги, які пред’являє вчитель, а отже й школа.

Характерно, що ставлення до вчителя дітей шести років ніби роздвоюється: на уроці він виступає як  носій правил, а поза ним ( у другій половині дня , під час перерв ) стає для дітей близьким дорослим. У цій ситуації на  вчителя переносяться взаємини, характерні для дитячого садка. Нерідко таке „дошкільне” ставлення до вчителя виявляється й на уроці.

Аналіз проблеми переходу від  дошкільного до молодшого шкільного віку спонукає нас до необхідності врахування і  питань  підвищення ефективності педагогічного впливу на молодших школярів шляхом забезпечення сталого педагогічного супроводу їх навчальної діяльності,  починаючи ще з дошкільного дитинства.

Так, педагоги, які займались з дітьми дошкільних груп в якості  вихователя, психолога , вивчали з ними англійську мову, музику, танці, мають змогу   продовжувати  працювати зі своїми вихованцями в новій ролі –  вчителя початкових класів, фізкультури, музики, іноземної мови, шкільного психолога, керівника гуртка тощо.

І тут, безумовно, згодяться їх знання психології дітей-дошкільнят, досвід роботи з дітьми такого віку. Це має  забезпечити максимальний педагогічний  ефект .

Проблема наступності в роботі дитячих садків і  школи має майже піввікову історію. У 60-х роках вивчення даної проблеми збіглося з моментом введення  систематичного, у формі занять, навчання в дитячому садку. Тоді наступність зводилася в основному до організованих заходів і  розглядалася насамперед як безпосереднє виконання визначених школою вимог.   Що таке наступність ? Як її розуміють тепер ? Така наступність, яка йде від школи до дитсадка, „зверху вниз”, зводить завдання дошкільного  закладу тільки до підготовки майбутнього школяра. Чітко регламентовані заняття в старших групах дитячого садка призвели в кінцевому результаті до прямо протилежної тенденції – заперечення необхідності систематичного навчання у формі занять. Навчальні функції і розв’язання дидактичних  завдань стали повністю передаватися грі. Подібна організація дитячої діяльності також руйнувала самодіяльну гру дитини, гальмувала розвиток її пізнавальної діяльності і становлення навчальної.

Виходячи з викладеного вище, наш заклад  розглядає проблему  наступності в роботі дитячого садка і  школи як двосторонній процес.

З однієї сторони, на  дошкільному щаблі освіти ми прагнемо зберегти самоцінність дошкільного дитинства і формувати особистісні якості малюків, які в  подальшому слугуватимуть основою їх успішного шкільного навчання.

З другої сторони, школа як наступник дошкільної освіти починається не з „нуля”, а продовжує розвивати накопичений дитиною-дошкільником потенціал.

Таке розуміння наступності сприяє  реалізації безперервності у розвитку дитини і визначенню   освіти як системи  на всіх етапах навчання. Саме  таким  ми бачимо  наш концептуальний  підхід до проблеми безперервності виховання та  навчання дитини з 2 до 10 років.

Дошкільний заклад-школа № 10 уже з перших днів  перебування дитини у нашому  навчальному закладі прагне забезпечити необхідну поступовість перетворення дошкільника у підготовленого учня.

Ми вбачаємо мету дошкільної освіти, якої прагне досягти у своїй педагогічній діяльності наш педагогічний колектив, передусім у всебічному загальному розвитку дитини, що відповідає її потенційним можливостям, так як тільки такий напрям її розвитку, на нашу думку, може успішно реалізувати  закладені в ній природою творчі потреби , здібності  та прагнення, забезпечити нашим вихованцям їх загальну і спеціальну готовність до шкільного навчання .

Метою навчання у початковій  ланці дошкільного закладу-школи № 10 є подальший всебічний розвиток особистості учнів  поряд із засвоєнням ними найважливіших навичок у читанні, письмі, математиці, становленням навчальної діяльності, розвитком всіх психічних процесів.

Другий напрямок  нашої  концепції  наступності та безперервності – це збагачення освітнього змісту в дошкільному віці  та в початковій школі, а саме:

  • введення у педагогічний процес різних видів дитячої творчої діяльності ( словесної творчості, музики, хореографії );
  • збагачення змісту занять, уроків естетичного циклу, залучення дітей до національної  художньої культури ( участь у виставках, п’єсах, виставах тощо );
  • збагачення змісту навчання знаннями історико-географічного і краєзнавчого характеру ( екскурсії рідним містом , Україною тощо ).

Наступний напрямок наших концептуальних  поглядів – удосконалення форм організації і методів навчання у дошкільному і шкільному  підрозділах,  а саме :

  •  відмова в дитячому садку від чітко регламентованого навчання на зразок шкільного, перехід до особистісно орієнтованих технологій, інноваційних та  педагогічних систем;
  • створення відповідного предметно-розвивального середовища у початкових класах ( для нас це нескладно, оскільки працюють групи продовженого дня,  гуртки, кожен клас має  окремі приміщення, де діти можуть займатися  улюбленими справами, об’єднуватися за інтересами, відпочивати тощо );
  • максимальне забезпечення рухової активності школярів на уроках фізкультури, великих перервах, прогулянках, а також під час динамічних пауз , позакласної та гурткової роботи;
  • забезпечення взаємозв’язку занять (фронтальних, підгрупових) у дошкільних групах  і уроків у   початковій  школі з повсякденним життям дітей, учнів, їх  самостійними заняттями, інтересами;
  • широке використання методів, що активізують мислення, уяву і пошукову діяльність дітей, учнів, зокрема – системи розвивального навчання, альтернативної педагогіки М.Монтессорі, ТРВЗ у дошкільному і  шкільному   підрозділах ;
  • використання   елементів розвивального навчання, завдань, що мають різні варіанти  правильних розв’язань, для дошкільників. Логічні завдання особливо важливі, бо традиційні підручники найчастіше пропонують конкретні способи дії, що відповідають певним типам завдань. Враховуючи це, учителі початкової ланки  нашого закладу  часто використовують взаємозв’язок завдань відкритого і закритого типу, що сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку гнучкості  їх мислення.

Це стосується не тільки уроків математики, але й предметів гуманітарного циклу, де значне місце може посідати робота над багатозначністю слова і тексту (рідна мова, література), інтерпретація, обговорення широкого спектру питань про природу, історію, суспільство тощо;

  • зміна форм спілкування дітей як на  заняттях у  дошкільному підрозділі, так  і на уроках у школі   на діалогічні,  міжособистісні;
  • надання дітям, учням можливості орієнтуватися не на дорослого, педагога, а на однолітка,  забезпечення  можливості взаємодіяти з ним  і навчатися у нього;
  • ширше використання у початковій школі, особливо у першому класі, ігрових форм, емоційно значущих для дітей ситуацій, у яких вони могли б виявити ініціативу, творчість, самостійність, власну самобутність та індивідуальність;
  • реалізація наступності між  дошкільною і початковою ланкою дошкільного закладу-школи № 10 передбачає реалізацію комплексу організаційних заходів спільно з батьківським загалом, створення авторських програм і методичних розробок спільно з педагогічним колективом Кузнецовської  гімназії.

Ми вважаємо, що саме така концепція   розвитку   нашого закладу може забезпечити створення максимально сприятливих умов  для фізичного, інтелектуального та емоційного розвитку як дітей дошкільного підрозділу дошкільного закладу-школи, так і   учнів  початкової  ланки.

Залишити відповідь